علل کمبود کلسیم در کودکان

بدن انسان برای عملکرد طبیعی ارگان هایی نظیر استخوان ها ،عضلات و دندان ها به کلسیم نیاز دارد. اگر کلسیم درسنین  کودکی به حد کافی در بدن وجود نداشته باشد، آثاری بد و جبران‌ناپذیر در بدن بر جای خواهد گذاشت. از دلایل بروز کمبود کلسیم در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم مصرف غذاهای حاوی کلسیم به حد کافی
  • کمبود کلسیم یا ویتامین D مادر در مدت بارداری
  • استفاده بیش از حد از شیرخشک در زمان نوزادی
  • مشکلات مربوط به  جذب کلسیم در بدن
  • مصرف برخی از داروها
  • اختلالات هورمونی
  • کمبود ویتامین D
  • بیماری دیابت

اگر در کودکی مشکل کمبود کلسیم را بتوانیم حل کنیم، از بروز بسیاری از مشکلات در بزرگسالی نیز پیشگیری به عمل آورده‌ایم.

 

دلایل کمبود کلسیم در کودکان چیست ؟

موارد زیر ازشاخص ترین علائم کمبود کلسیم در کودکان به شمار می اید که به محض مشاهده هر یک از آنها وظیفه والدین است که با مراجعه به پزشک اقدامات لازم برای درمان کودک خود را انجام دهند:

گرفتگی عضلات

درواقع  می‌توان گفت که گرفتگی عضلات اولین علامت کمبود کلسیم است که می‌تواند از نشانه‌های کمبود کلسیم در اطفال باشد. اگر کودک به هنگام حرکت یا پیاده‌روی از درد عضلات خود به خصوص در ناحیه ران و بازو گلایه می‌کند، این مسئله را بسیار مهم بدانید و با مراجعه به پزشک  مربوطه و دادن آزمایش خون آن را پیگیری نمایید.

بی خوابی

اگر کودک شما دچار اختلالات کمبود خواب است ، شاید به کمبود کلسیم دچار باشد. در برخی کودکانی که با مشکل کمبود کلسیم مواجه هستند، خواب عمیق و رضایت‌بخش وجود ندارد و در طول شب، کودک چندین بار از خواب بیدار می‌شود. این نشانه را نیز جدی بگیرید.

مشکلات دندان

کمبود کلسیم در کودکان  میتواند موجب خرابی و پوسیدگی دندان‌ها ‌شود. اگر کودک خود را با فاصله‌های اندک به دندان‌پزشکی می‌برید، شاید با کمبود کلسیم مواجه باشد. کمبود کلسیم به مینای دندان نیز آسیب می‌زند.

آسیب  به ناخن ها

برای داشتن ناخن‌‎های مستحکم و قوی، عنصر کلسیم باید به مقدار کافی در بدن وجود داشته باشد. بنابراین می‌توان ناخن‌های ضعیف و شکننده را نیز از علائم کمبود کلسیم در کودکان دانست.

بلوغ دیرهنگام

تاخیر در زمان بلوغ می‌تواند یکی از نشانه‌های کمبود کلسیم در دوران کودکی باشد. این مشکل ممکن است بیشتر برای دختران اتفاق بیفتد. کلسیم اگر در بدن کافی نباشد، می‌تواند در قاعدگی نیز اختلال ایجاد نماید.

تشنج

تشنج در کودکان نیز می‌تواند یکی از نشانه‌های بیماری کمبود کلسیم یا هیپوکلسمی به شمار آید. هنگامی که نورون‌های مغز کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند، ممکن است تشنج اتفاق بیفتد. زمانی که بدن کودک با کمبود شدید کلسیم مواجه است، در عملکرد مغز نیز اختلالاتی به وجود می‌آید که تشنج یکی از آنها است.

جلوگیری از کمبود کلسیم در کودکان

به منظور پیشگیری از بروز کمبود کلسیم در کودکان، مادران باید حین بارداری خود تحت نظر پزشک بوده و مقادیر کافی از کلسیم و ویتامین D را دریافت کنند.بهترین منبع برای تامیین کلسیم نوزاد شیر مادر است . مطالعات نشان داده‌اند که اطفالی که در نوزادی به میزان کافی شیر مادر خورده‌اند در بزرگسالی احتمال ریسک ابتلا به پوکی استخوانرا کمتر دارند. نوزاد پس از تولد باید  تحت نظر پزشک متخصص اطفال باشد تا از همان ابتدا از بروز کمبود کلسیم پیشگیری به عمل آید.  یکی از ویتامین هایی که نقش مهمی در جذب کلسیم دارد ویتامین D است از این رو اطفال باید از طریق نور خورشید یا سایر مواد غذایی، این ویتامین را به میزان کافی در بدن خود ذخیره کند تا در جذب کلسیم دچار مشکل نشود.

عوارض کمبود کلسیم در کودکان

کمبود کلسیم عوارضی همچون نرمی و پوکی استخوان را در پی خواهد داشت. نرمی استخوان یا راشیتیسم در کودکان می‌تواند سبب خارج شدن اسکلت بدن از فرم طبیعی خود شود و به عمل جراحی نیاز داشته باشد.

پیشنهاد می‌شود برای آشنایی بیشتر با راشیتیستم، این مقاله را مطالعه فرمایید: راشیتیسم یا نرمی استخوان چیست ؟

پوکی استخوان در بزرگسالی اغلب به سراغ افرادی می‌آید که در دوران کودکی با کمبود کلسیم مواجه بوده‌ و به درمان آن نپرداخته‌اند. استخوان‌های قفسه سینه هم می‌تواند بر اثر کمبود کلسیم نرم شوند و در سیستم تنفسی اختلال ایجاد نمایند. عدم وجود کلسیم در خون به مقدار کافی می‌تواند در بروز مشکلات قلبی نیز تاثیرگذار باشد.

 راههای درمانی کمبود کلسیم 

به منظور درمان کمبود کلسیم باید از منابع غذایی غنی از کلسیم در رژیم غذایی کودک خود استفاده کرد. لبنیات، بادام و میوه‌هایی مثل انجیر از مهم‌ترین منابع حاوی کلسیم هستند. کودک به منظور جذب بهتر کلسیم باید به مقدار کافی در زیر نور آفتاب قرار بگیرد تا ویتامین دی مورد نیاز بدن وی تامین شود. ویتامین D را می‌توان از طریق خوردن برخی مواد غذایی مثل  گونه خاصی از ماهی سالمون و ساردین نیز برای بدن تامین کرد. در صورتی که نیاز بدن به کلسیم و ویتامین D به طور طبیعی و با مصرف مواد غذایی باز هم تامین نشود، مناسب ترین راه استفاده از مکمل های کلسیم است البته دراین زمینه باید با پزشک خود مشورت کنید.

کودک شما به چه میزان کلسیم در روز احتیاج دارد؟

کودکان هر چه سن انها افزایش می یابد ، به مقدار کلسیم بیشتری نیاز دارند تا از استخوان‌های آنها محافظت به عمل اید . به طور کلی نیاز اطفال به کلسیم را می‌توان به صورت زیرطبقه بندی کرد:

  • کودکان ۱ تا ۳ سال: ۷۰۰ میلی گرم کلسیم در روز
  • کودکان ۴ تا ۸ سال: ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم در روز
  • کودکان و نوجوانان ۹ تا ۱۴ سال: ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم در روز

چرا شربت کلسیم مینرال آلبن؟

شربت کلسیم مینرال  آلبن(All bone) شرکت پارس گیتا دارو ساخت شرکت ALLTONE انگلستان است بزرگترین مزیت این شربت نسبت به داروهای مشابه تامین میزان روزانه  کلسیم کودک با دوز کمتر است .آلبن تنها با مصرف یک بار در روز نیاز کلسیم کودک شما را تامین میکند.همچنین این شربت طعم منحصر  به فرد وانیل را دارد که یادآور طعم خوشایند بستنی برای کودکان است.از ویژگی های بارز  این شربت نداشتن عارضه گوارشی و جذب بهتر می باشد.

نوشته های مرتبط